Historie značky Inov-8
Značku Inov-8 založil v roce 2003 Wayne Edy narozený v Zimbabwe. Všiml si, že na britském trhu chybí běžecké trailové boty. Od útlého věku pracoval v obuvnictví, kde získával zkušenosti z pohledu vývoje a výroby obuvi. V Zimbabwe úspěšně aplikoval provozy podobné jako svého času používal Tomáš Baťa. Tímto stylem pomohl vybudovat síť sportovních obchodů, které díky poctivé a dobře odvedené práci ztrojnásobují velikost firmy. V jeho 26 letech získává řadu významných obchodních oceněních za práci a opouští Zimbabwe.
Následujících 14 úspěšných let je ve skupině Berghaus, kde se zabývá vývojem a výrobou obuvi. Poté přichází zásadní rozhodnutí, že je čas si rozjet svojí vlastní firmu, a tak se v severní Anglii zrodil Inov-8 se slovy: "Mám za sebou sportovní a outdoorovou historii, celý život jsem pracoval v obuvnickém segmentu. Dokonale rozumím výrobě, obchodu, znám trh a prostředí, tak proč nezaložit značku zabývající se skutečnými potřebami horských běžců? Byl to čistý finanční hazard. Investoval jsem 30.000 liber do přípravy forem a dalšího strojního zařízení k jedinému modelu (dodnes vyráběnému mudroc 290). Byl jsem natolik přesvědčený o kvalitě produktu, že jsem nechal vyrobit kontejner 2 500 párů bez jediné objednávky." To se psal červenec roku 2003.
Prvním modelem, do kterého vsadil veškerou sílu a naději – Mudroc 290 ocenil Runner World "Výrobkem roku 2003". Tento model se vyrábí dodnes.
Jedním z prvních úspěchů byl pro Inov-8 příběh atletky z Nového Zélandu Melissy Moon, která se v roce 2003 zúčastnila World Mountain Running Trophy na Aljašce. Její závodní boty nebyly na bahnitou trať pokrytou sněhem dostatečně přilnavé. Od jiné běžkyně si tehdy půjčila pár MUDROC 290 a závod žen nakonec vyhrála. Když proběhla cílem, držela boty zdvižené a všem řekla, že jí boty pomohly k vítězství. Bylo to první pódium ze stovek dalších s botami Inov-8.
Inov-8 se rychle rozrostl a vstoupil na další trhy, jako například USA, kde v roce 2009 začaly prodeje raketově stoupat díky botám na horské běhání. Od té doby společnost nadále celosvětově roste, přičemž podnik nyní obchoduje ve více než 60 zemích. Jejich boty se každoročně umisťují na stovkách pódií. Zaměřují se na trailové vybavení, jejich obuv si získala významné spektrum uživatelů, kterým postupně nabízí další sortiment jako oblečení, špičkové běžecké batohy, ledvinky, vesty a další doplňky.
Ve spolupráci s University of Manchester vyvinuli boty s vylepšeným grafenem, které byly uvedeny na trh v létě 2018 a generovaly řadu ocenění po celém světě, přičemž některá média přinášela srovnání s Nike Air či Reebok Pump. Od té doby rozšířili sortiment o obuv s Graphene-Grip napříč kategoriemi na trail běh, cross trénink a fast-hike. A to je opravdu jen začátek. Grafen má neomezený potenciál, který neustále zkoumají, jak by mohli posunout hranice v jeho použití ve sportovní obuvi, oblečení a sportovním vybavení.