Historie značky Nike

PRODUKTY   MODELY   TECHNOLOGIE

Legendární logo Nike "fajfky" zvanou Swoosh zná téměř každý. Ta má symbolizovat pohyb, rychlost a dynamiku. Značka Nike patří v současnosti k největším výrobcům sportovního i volnočasového oblečení, obuvi a doplňků na světě. Americká společnost zabývající se sportovním oblečením se sídlem v Bavertonu v Oregonu s celosvětovou působností. Jaká historie stojí za fenoménem značky Nike?

Firma Nike byla založeno roku 1964 pod jménem Blue Ribbon Sports, zakladatelem byl Bill Bowerman a Phil Knight. 

Bill Bowerman byl trenérem atletiky na University of Oregon, který trénoval i olympijský tým USA v roce 1972. Věnoval se osobnímu potenciálu každého stávajícího sportovce. Snažil se je řádně motivovat a probudit v nich soutěživost. Tyto hodnoty, které Bowerman u svých sportovců podporoval, jsou základem i dnešní firemní filosofie Nike. Poslání Nike Bill jasně definuje: PŘINÁŠET INSPIRACI A INOVACE KAŽDÉMU SPORTOVCI* SVĚTA. [*Pokud máš tělo, jsi sportovec.] 

Nike slogan – "JUST DO IT"  "Prostě to udělej" , který je i ochrannou známkou společnosti Nike vznikl v roce 1988 a je tím zdárným příkladem, kdy šlo i o velmi úspěšnou marketingovou kampaň, díky které se rozšířilo povědomí o značce zasahujících různé oblasti sportu a životního stylu.

Phil Knight, byl jeho bývalým studentem Billa a nepříliš úspěšný atlet. Založil společnost Blue Ribbon Sports (BRS) a Bowerman se stal jeho obchodním partnerem. Během prvních let byla společnost americkým distributorem běžecké obuvi japonské značky Tiger, kdy v roce 1962 zavítal Phil Knight až do vzdáleného Japonska, aby se setkal s jedním z výrobců sportovní obuvi společnosti Onitsuka. Domluvá si schůzku s vedoucími pracovníky a zahajuje zde prezentaci své práce ze Stanfordské obchodní školy, v níž popisuje velikost trhu a obrovskou příležitost, kterou by japonský výrobce obuvi mohl vstoupit do Ameriky a mohli tak podkopat značku adidas, v té době dominantní značku.  Za první rok prodali přes 1 300 párů tenisek a nakonec jejich spolupráce končí ne úplně dobře.

oregon-nike-swoosh
nike-swoosh-carolyn-logo
nike-swoosh-carolyn

Svou první maloobchodní prodejnu otevřeli v roce 1966. Roku 1971 byla společnost přejmenována na Nike, Inc. a o dva roky později vstoupila na burzu. 1972 uvedli na trh první boty značky Nike. Na počátku 21. století měla společnost Nike maloobchodní prodejny a distributory ve více než 170 zemích a její ikonické logo – zakřivené zaškrtnutí zvané "swoosh" – bylo uznáváno po celém světě. Jaká je jeho historie?

Logo firmy Nike swoosh vzniklo v roce 1971 úplnou náhodou, kdy studentka grafiky Portland State University Carolyn Davidson neměla peníze a Phil Knight v tu dobu chystal svou vlastní výrobu a na poslední chvíli si uvědomil, že jeho výrobky potřebují své vlastní logo. Zadal jí, aby co nejrychleji vymyslela nějakou grafickou značku. Chtělo to něco originálního a zároveň něco snadno zapamatovatelného. Při navrhování si vybavila, jak profesor vykládal o antických sochách a narazila v publikacích s fotografiemi na vyobrazení Niké – sochy bohyně vítězstvíCarolyn byla fascinována jednoduchou křivkou, kterou rychle načrtla a dorazila do kanceláře za Philem Knightem a dalšími manažery. Když Carolyn ukazovala své návrhy, setkala se s reakcí, že jde jen o divný háček. Obhajovala její návrh loga tím, že symbolizuje rychlost, pohyb a vítězství. A jelikož za dva dny se měla rozjíždět výroba, logo odsouhlasil a vystavil Carolyn šek za 35$ a historie jednoho z neznámějších log naší doby byla započata. Aktuálně se hodnota loga odhaduje na stovky milionů dolarů. Název značky je odvozen právě od jména této bohyně.

Společnost Nike se zaměřila na spojení mezi sportovci a zákazníky na osobní úrovni a jak se dodnes ukazuje, je to základní pilíř jejich úspěchu. Nike a Michael Jordan spolupráce, je tím zdárným příkladem vzniku veleúspěšné podznačky Air Jordan v roce 1984. Nike sponzoruje a podporoval mnoho známých tváří sportu jako: Tiger Woods, Lebron James, Roger Federer, Rafael Nadal, Maria Sharapova, Serena Williams či Elina Svitolina.

Díky přibývajícím úspěchům společnosti značka Nike rozšířila svou specializaci do dalších odvětví sportu. Portfolio firmy je obrovské. Prvním produktem byly běžecké boty a následně každým rokem pronikala značka do dalších a dalších sportů jako atletika, tenis, fotbal, basketbal, hokej, golf, běh a mnoho dalších. Dnes už jen těžko naleznete sport, ve kterém by se produkty značky Nike neobjevily. Samozřejmostí jsou produkty určené mužům, ženám i dětem různých věkových kategorií. Od roku 2003 je jejich dceřinou firmou i Converse.