Historie značky Vans
Jaký je celý příběh legendární značky a bot Vans? Značka nyní známá jako Vans byla původně založena pod jménem Van Doren Rubber Company v roce 1966. Zrodila se ze skromných začátků v Anaheimu v Kalifornii. Bratři Paul a James Van Dorenovi a jeho přátelé se zajímali o poskytování obuvi pro kalifornské zákazníky bez velkoobchodního prodeje maloobchodníkům. Lišili se od konkurence, právě tím, že boty bylo možné koupit téměř rovnou z výroby. Jejich prvním modelem byly Vans Authentic, které jsou nyní známé po celém světě.
Spoléhali se na jednoduchou konstrukci boty s identicky plátěným svrškem. Pánské modely se tehdy prodávaly za 4,49 dolarů, a protože bratři vyráběli pouze výstavní modely, při nákupu byly tenisky vyrobeny v ten samý den a k vyzvednutí tentýž večer. Postupně otvírali rychlostí blesku další a další prodejny, přičemž Paul je schopný každý týden otvírat novou prodejnu. Roku 1979 bylo otevřeno již 70 prodejen ve Spojených státech a rozšířili se i na mezinárodní trh. Navzdory této rychlé strategii byl obchodní model přinejlepším středně úspěšný. Prvních 10 let se společnost sotva držela nad vodou.
Po obdržení stížností od zákazníků na praskání mezipodešve, Vans představuje dnes ikonickou patentovanou vaflovou gumovou podrážkou pro lepší odolnost. Rychle se ukázalo, že boty jsou vhodné na skateboard a v roce 1976 vzniká první speciální kolekce bot pro skateboarding, za jejichž vzhledem a funkčností stáli skateři – Tony Alva a Stacey Peralta. Dále vznikly modely vhodné na BMX a později rovněž na basketbal.
Nyní známý model Era byl uveden na trh1976, který se vyznačoval polstrovaným límcem kotníku, vaflovou podrážkou a slavným logem společnosti "Off the Wall". Tento slogan pochází z hlášky spoluzakladatele "člověče, právě jsi spadl ze zdi" a nakonec se dostala až do loga. V roce 1977 společnost vydala model známý jako Old Skool, který obsahoval kožené panely pro zvýšenou odolnost. Ve stejném roce představil Vans i ikonický model, známý jako Classic Slip-On. Roku 1978 značka vydala model SK8-Hi, které jsou převratně vyšší než jejich předchozí tenisky, které chrání kotníky.
V roce 1984 značka vyhlásila bankrot navzdory stoupající popularitě. Firma vstupuje na akciový trh a získává nové investory, kteří tentokrát mají zabránit dalším chybám v oblasti investic. Vans se dostává z úpadku a v 90. letech zažívá obrovský růst. Po roce 2000 je firma Vans označená ve Forbes mezi nejlepší malými americkými firmami. V roce 2004 Vans spustil Vans Customs – umožňuje online nákup pro stovky kombinací barev a vzorů různých modelů – v podstatě online verzi toho, co bratři Van Dorenové nabízeli od samého počátku.
Roku 2008 Vans výrazně zrychlil mezinárodní expanzi, včetně distribuce do Indie, Mexika a Šanghaje. Postupně se dostává téměř do celého světa a stává se pouliční nezbytnou módní komoditou. Vans je dnes významným hráčem v oblasti obuvi po boku Nike, adidas a tak dále. Nakonec tyto boty nosí téměř každý, mají kulturní odkaz, jsou kvalitní, cenově dostupné a jejich detaily jsou naprosto ikonické. Snadno je sladíte s jakýmikoliv outfitem. Jakmile je jednou rozchodíte, tak se skvěle přizpůsobí vašemu chodidlu a dlouho vydrží. V jejich sortimentu dnes najdete i stylové oblečení a doplňky.